Tylkkäri uudistuu – Uudistuuko lukijakunta?

Sinun 92 euron ylioppilaskunnan pakollisella jäsenmaksullasi rahoitetaan osa Turun yliopiston ylioppilaskunnan virallisesta lehdestä – Tylkkäristä. Mutta onko sinulla ollut aikaa lukea kustantamaasi julkaisua vai tarttuuko mukaasi ainoastaan LexPress? Eikö Tylkkärin lukeminen vaan kiinnosta, vaikka maksatkin siitä?

Lehden pitkään suunniteltu formaattiuudistus näki päivänvalon tammikuun lopussa, kun uusi aikakauslehtimäisempi ulkoasu otettiin käyttöön. Lehden vuosittainen julkaisutiheys laski samalla kuudestatoista yhdeksään, mutta samalla keskimääräinen sivumäärä kasvoi 20-24 sivuisesta 32-40 sivuiseen. Nykyinen johtokunta ei ole ollut suunnittelemassa uutta formaattia eikä logoa. Lehdessä on sekä lyhyitä että pitkiä juttuja, joten lukemisen ei pitäisi olla ajasta kiinni. Sisällön osalta lehdessä on juttuja yliopistomaailmasta, yhteiskunnallisista asioista, kulttuurista ja maailmanlaajuisista ilmiöistä – jokaiselle jotakin.

Omasta mielestäni uusi ulkoasu on pirteämpi ja selkeämpi kuin vanha formaatti, jopa lehden paperi tuoksuu paremmalta, sillä lehdessä siirryttiin laadukkaampaan sanomalehtipaperiin. Uudistuksesta on tullut sekä hyvää että huonoa palautetta. Kaikki palaute otetaan vastaan.

Lehden nettisivut tulevat uudistumaan keväällä. Monet suuret sanomalehdet ovat alkaneet kohdistamaan resurssejaan myös sähköiseen sisältöön. On tärkeää, että lehden sähköisestä lukemisesta tehdään sekä entistä helpompaa että houkuttelevampaa. Myös älypuhelimilla ja tableteilla on mahdollista lukea Tylkkäriä. Jos uudet nettisivut ja sähköinen lehti alkavat vetämään enemmän lukijoita, niin lehden levikkimäärää olisi syytä pienentää, jotta ympäristöä säästyisi – samalla säästyisi TYYn rahaa.*

LexPress on Lexin lehti ja Tylkkäri TYYn lehti. Molemmilla on oma roolinsa yliopistomaailmassa ja molempia tarvitaan. Tylkkäri on ylioppilaskunnan oma lehti, joten sen on palveltava ylioppilaskunnan jäsenistön tarpeita, toimittava tiedotuskanavana ja sen on pystyttävä tuomaan TYYtä lähemmäs jokaista opiskelijaa. Sen pitää yhdistää ylioppilaskuntaa ja sen jäseniä, sen on oltava avoin foorumi ylioppilaskunnan jäsenille. Se ei saa olla lehti, jolla on pieni toimittajakunta ja pieni lukijakunta, vaan kynnys tulla mukaan toimittamaan lehteä pitäisi olla alhainen, lukemisesta puhumattakaan.

Kun vaaleissa ei ole tiedossa sopivaa ehdokasta, niin yksinkertaisin ratkaisu ongelmaan on asettua itse ehdolle. Samoin jos lehdessä ei ole omasta mielestä kiinnostavia juttuja, niin tähän on olemassa helppo ratkaisu. Yksi vaihtoehto on alkaa kirjoittamaan itse juttuja Tylkkäriin ja siitä jopa maksetaan juttupalkkioita samalla kun kehittyy kirjoittajana, valokuvaajana ja haastattelijana. Mukaan pääsee lähettämällä sähköpostia Tylkkärin päätoimittajalle. Lehteen saa kirjoittaa jokainen, vaikkei TYYn jäsen olisikaan, mutta tällöin riskinä voi olla se, etteivät kirjoitukset kosketa lehden lukijaa – sinua. Omasta mielestäni edellytys lehteen kirjoittamiseen kuuluisi olla TYYn jäsenyys.

Lehden sisällön kiinnostavuuden lisäksi jakelun onnistuminen on merkittävä osa laadukasta journalismia. Jos kirjoitan jännittävän dekkarin tai raapustan kauneimman runon, niin siitä ei ole iloa muille, jos tuotokseni jää pöytälaatikkoon. Samoin on tärkeää, että lehti löytää lukijansa tai lukija lehtensä. Sähköinen lehti on kaikkien luettavissa lehden nettisivujen kautta, jonka lisäksi lehteä saa kymmenistä jakelupisteistä ympäri kampusta. Caloniasta lehteä saa ala-aulasta vitriinikaapin vierestä.

Viime vuonna lehden toiminnassa palkka- ja henkilöstökulut olivat noin 80 000 euroa ja julkaisumenot noin 60 000, jolloin varsinaisen toiminnan kulut ovat olleet vuonna 2013 noin 140 000 euroa. Lehden tuotto muodostui vuonna 2013 pääosin noin 60 000 euron ilmoitusmyynnistä, mikä oli lehdelle onnistunut mainosmyyntitulos, jonka lisäksi TYY rahoittaa lehteä vuosittain noin 80 000 eurolla ja näin ollen päästään karkeasti laskettuna nollatulokseen (80 000e+60 000e-80 000e-60 000e=0e).

Mielestäni lehdellä on paljon potentiaalia mainosmyynnissä, sillä potentiaalisia lukijoita on vähintään 15000 ylioppilaskunnan jäsentä, jonka lisäksi lehteä lukevat monet kaupunkilaiset. Mainosmyynti on tällä hetkellä ulkoistettu. Ehkä unelmatilanne olisi saada ylioppilaskuntamme opiskelijat myymään sekä lehteen että nettiin mainoksia. Henkilökohtaisesti toivon että tämä olisi jonain päivänä mahdollista, koska opiskelijat voisivat saada tästä sekä oppia että rahallisen korvauksen provision muodossa.

Johtokunnan tärkeimmät tehtävät ovat yleisen toimivallan käyttö lehden suhteen, talousarvion ja toimintasuunnitelman laadinta edustajistolle. Johtokunta ei vastaa lehden sisällöstä, vaan keskittyy lehden hallintoon. Haluan nähdä Tylkkärin lehtenä, joka tavoittaa ylioppilaskunnan jäsenet, toimii TYYn foorumina, herättää mielipiteitä ja saa ajattelemaan. Laadukas moderni julkaisu on mielestäni taloudeltaan tehokas, ulkoasultaan näyttävä ja sisällöltään kiinnostava – tähän myös Tylkkärin on mielestäni aina pyrittävä.

Tuomas Dahlström
Turun ylioppilaslehden johtokunnan varapuheenjohtaja
Edustajiston varajäsen

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s